Diagrammet visar andelen fossiloberoende fordon av det totala antalet fordon i kommunorganisationen, alltså som enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister är registrerade på Ekerö kommun (organisationen) och dess majoritetsägda bolag. Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden.
Cyklister på väg
Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen
Indikator SE. 3. 10Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Ekerö |
2020 |
39,0 |
1 |
Ekerö |
2021 |
40,0 |
2 |
Ekerö |
2022 |
44,1 |
3 |
Ekerö |
2023 |
50,0 |
4 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
43,6 |
5 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
50,2 |
6 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
62,2 |
7 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2023 |
60,4 |
8 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
46,7 |
9 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
53,2 |
10 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
66,5 |
11 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2023 |
66,2 |
12 |
Riket |
2020 |
51,3 |
13 |
Riket |
2021 |
56,5 |
14 |
Riket |
2022 |
70,4 |
15 |
Riket |
2023 |
65,5 |
Kommentar
Hälften av alla kommunorganisationens fordon är fossiloberoende. En ökning från 39 procent har skett i kommunen mellan åren 2020 och 2023. Jämfört med andra kommuner är det fortfarande en låg andel av fordonen som är fossiloberoende.
Förtydligande av statistiken
Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.