Gå direkt till sidans innehåll
Cyklister på väg
Cyklister på väg

Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen

Indikator SE. 3. 10

Diagrammet visar andelen fossiloberoende fordon av det totala antalet fordon i kommunorganisationen, alltså som enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister är registrerade på Ekerö kommun (organisationen) och dess majoritetsägda bolag. Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden.

Andel fossiloberoende personbilar och lätta lastbilar i kommunorganisationen

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ekerö

2020

39,0

1

Ekerö

2021

40,0

2

Ekerö

2022

44,1

3

Ekerö

2023

50,0

4

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

43,6

5

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

50,2

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

62,2

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

60,4

8

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

46,7

9

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

53,2

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

66,5

11

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

66,2

12

Riket

2020

51,3

13

Riket

2021

56,5

14

Riket

2022

70,4

15

Riket

2023

65,5

Datakälla: Miljöfordon Sverige via Kolada

Kommentar

Hälften av alla kommunorganisationens fordon är fossiloberoende. En ökning från 39 procent har skett i kommunen mellan åren 2020 och 2023. Jämfört med andra kommuner är det fortfarande en låg andel av fordonen som är fossiloberoende.

Förtydligande av statistiken

Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.

Uppdaterad: 2024-06-04
Vi använder kakor (cookies)

På Miljöbarometern använder vi kakor för att förbättra webbplatsen.
Så använder vi kakor