Gå direkt till sidans innehåll
Cyklister på väg
Cyklister på väg

Trafik

Huvudområde SE. 3

Här hittar du statistik om miljöbilar, kollektivtrafik och cykling.

Vi vill att kommunens invånare, besökare och näringsliv ska kunna resa hållbart eftersom alla resor och transporter påverkar naturen, klimatet och vår hälsa. Därför ska kommunens trafikplanering bidra till att det blir så lite trängsel, buller, luftföroreningar och klimatpåverkan som möjligt.

Lokala mål

  • Ekerö kommun ska stimulera kollektivtrafikåkande. (politisk plattform 2024-2026)
  • Ekerö kommun ska stärka vattenvägarna genom snabba och ändamålsenliga båtar som avgår oftare, drivs fossilfritt och har fler destinationer. (politisk plattform 2024-2026)
  • Ekerö kommun ska ha fler bussförbindelser och ringlinjer för bättre tillgänglighet, famför allt vid kommunens två centralorter. (politisk plattform 2024-2026)
  • Gång- och cykelvägnätet ska byggas ut enligt aktualiserad cykelplan, väderskyddade cykelparkeringar/cykelgarage vid huvudstråkens busshållplatser ska bli fler, även skolor och förskolor ska ha bra cykelparkeringar. (politisk plattform 2024-2026)
  • Belysningen ska ökas på gång- och cykelbanor, inklusive gångtunnlar. (politisk plattform 2024-2026)
  • För ökad trygghet ska gång- och cykelbanor separeras från biltrafik. (politisk plattform 2024-2026)
  • Barn ska under trygga former själva kunna ta sig till skolan, till exempel med hjälp av gående skolbussar. (politisk plattform 2024-2026)

Regionala mål

  • Senast 2030 ska kollektivtrafikens andel av de motoriserade resorna öka med fem procentenheter i jämförelse med 2015, och minst 70 procent av alla resor inom länet ska ske med gång, cykel och kollektivtrafik. Cykelandelen ska vara 20 procent i enlighet med den regionala cykelplanen. (RUFS 2050)

Nationella mål

  • Andelen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer, i riktning mot att på sikt fördubbla andelen för gång-, cykel- och kollektivtrafik (från 2018 års nivå). (Regeringens strategi för levande städer, 2018)
Uppdaterad: 2024-03-04
Vi använder kakor (cookies)

På Miljöbarometern använder vi kakor för att förbättra webbplatsen.
Så använder vi kakor